1. díl webové bezpečnosti: Proč je důležité starat se o zabezpečení vašeho webu nebo e-shopu?
Jsou to případy, kdy někdo ukradne údaje vašich klientů, shodí celý web tak, že ho už nepřivedete k životu nebo provede změny, které váš byznys bolestivě poškodí. Může to být systémová chyba, ale často je za tím hacker. Na celém světě se to stává denně, ale mluví se jen o těch největších kauzách. Jednou z těch posledních na českém trhu byl například útok na MALL.cz. Že vy nejste tak velcí ani slavní jako MALL? To je úplně jedno. Ano, útočník ve většině případů stojí o konkrétní data nebo ho například naverbuje konkurence. Nezapomínejte ale na to, že hackeři se potřebují učit a zdokonalovat, a tím pádem si musí svoje dovednosti zkoušet a testovat. A proč by měli zrovna na vašem webu? Vysvětlím.
Jednou z těch posledních na českém trhu byl například útok na MALL.cz. Že vy nejste tak velcí ani slavní jako MALL? To je úplně jedno. Ano, útočník ve většině případů stojí o konkrétní data nebo ho například naverbuje konkurence. Nezapomínejte ale na to, že hackeři se potřebují učit a zdokonalovat, a tím pádem si musí svoje dovednosti zkoušet a testovat. A proč by měli zrovna na vašem webu? Vysvětlím.
Nezáleží na tom, kdo nebo jak slavní jste
Online prostředí je obrovský ekosystém a hackeři nebo jimi naprogramovaní roboti se pohybují v celém tomto prostředí bez hranic (pokud nemají konkrétní cíl). Je pro ně snazší brouzdat systémem bez omezení a hledat slabá místa než se soustředit na konkrétní část. Představte si to jako vzduch. Je všude a pokud byste chtěli vytvořit místo, kde není, zabere vám to mnohem víc úsilí. Proto je úplně jedno, jestli máte web v České republice nebo v Singapuru. Nesejde ani na tom, co děláte nebo jak velké obraty máte. Cílem jste jednoduše řečeno vždy.
Problémy, které řešit nechcete
Vaše reputace v online světě hraje stejně důležitou roli jako v tom reálném. Stále více lidí si na internetu vyhledává informace o lokálních a jim blízkých firmách či produktech. Pokud váš web není bezpečný, pak jej Google nebude při vyhledávání upřednostňovat. To dá rozum, že nechce lidem nabízet potenciálně nebezpečné stránky. Bezpečnost vašeho webu neovlivňuje pouze to, jak se umisťujete ve vyhledávání, ale může mít dopad i na vaši peněženku. Co byste řekli na to, kdyby se najednou výrazně snížila cena všech vašich produktů a lidé si je ve velkém nakoupili? Nejenom, že byste přišli o pořádný ranec peněz, ale snadno byste se mohli dostat i k soudu. Podobných případů přibývá a ne vždy je to jen chyba v systému.
Otestujte se
Chtěli byste vědět, jestli má váš web aspoň malou šanci takovým online útokům odolat? Otestujte si to. V ideálním případě získáte známku B, poděkujete vývojářům a jdete slavit. To je totiž podle našich inspiřích standardů úplný základ, který zaručí skvělou funkčnost webu a zároveň jeho bezpečnost. Držíme vám palce, protože co jsme se tak rozhlíželi, zrovna moc premiantů na internetu není. A proč že nemáte chtít rating A? V INSPIRE umíme dokonce i A+, ale v tom případě vás neminou jisté restrikce některých nástrojů třetích stran nebo určitých funkcí webu (třeba Google Tag Manager nebudete moct používat, pokud trváte na ratingu A+).
Na co je potřeba myslet
Ať už budete výrobu či správu svého webu nebo e-shopu zadávat komukoliv, vždy se přesvědčte, že vámi vybraná firma dbá na bezpečnost. Můžete mít krásné designové stránky, ale můžete je mít jenom chvíli. My v INSPIRE tohle dobře víme, a proto naše weby pravidelně získávají nejvyšší rating v hodnocení bezpečnosti a technickém provedení. Rádi pomůžeme i vám. A chcete vědět, jak může útočník zneužít kontaktní formulář pro rozeslání spamu, což dostane vaši firmu na blacklist? V tom případě se těšte na druhý díl našeho seriálu o webové bezpečnosti.