Zákaznické portály
Co pro nás znamená automatizace v online světě
Trh práce v posledních letech vytváří velký tlak na efektivitu a produktivitu. Mnoho firem se proto uchýlilo k automatizaci procesů – včetně webových stránek.
Výsledkem automatizace s využitím webových stránek je zákaznický portál nebo také partnerská sekce. Jedná se o uzavřené webové prostředí, které je synchronizováno s Vaším vnitrofiremním informačním systémem a zrychluje a zpřehledňuje obchodní činnost. Webový portál si klade za cíl eliminovat zbytečné informační toky, které stojí energii a čas, ale hlavně navýšit zákaznickou informovanost. Zákazník chce být transparentně informován o svých obchodních aktivitách. Za zbytečné informační toky můžeme označit e-maily a telefonáty konané za účelem zjištění informace, kterou zná např. informační systém. Za obchodní aktivity můžeme naopak označit stav poptávek, nabídek nebo objednávek. Klienti mohou mít v zákaznickém portálu obchodní i výrobní dokumenty, ceníky, správu reklamací a portál tak může svým způsobem částečně nahrazovat CRM systém. Přidaných hodnot je neomezený počet a záleží pouze na klientovi, jaký nám dá prostor pro pochopení jeho business logiky při hledání těchto možností.
Schéma zákaznického portálu
U obrázku č. 1 můžete vidět snahu eliminovat telefonáty a e-mailovou komunikaci zaměřenou na zjištování informací, které zná systém. Typicky se jedná o tyto otázky:
- Kdy můžu čekat dodávku?
- Máte to už na skladě? Stavil bych se pro to.
- Mohli byste mi udělat nabídku na zboží XY?
- Mohli byste mi poslat aspoň to, co máte aktuálně na skladě?
- Mohl/a byste mě přepojit na někoho, kdo řeší objednávku XY?
- Děkuji za nabídku, já to vezmu.
Poznáváte se v tom?
Obdobných případů existuje mnoho a liší se pouze na základě odvětví, ve kterém klient podniká. Všechny body mají jedno společné. Dají se vyřešit jednou provždy zákaznickým portálem. Ten tak šetří energii, čas a peníze na straně zákazníka i klienta.
Jeden z našich klientů nám jednou řekl:
„Já chci, aby se prodejci věnovali pouze cenotvorbě a smysluplnosti zboží, které prodáváme. Nechci telefonní operátory, stejně tak nechci, aby všechna komunikace (e-maily a telefonáty) šla mimo IS a CRM a nechci, aby naši lidi donekonečna zakládali nové dodací adresy a vytvářeli nové kontaktní osoby. Ať si to naši zákaznici vyplní sami a nám se to pouze propíše do systému“.
Příprava zákaznického portálu
Proces vytvoření zákaznického portálu se většinou skládá z několika dílčích projektů, které na sebe logicky navazují tak, aby byla zaručena kontinuální funkčnost a zákazníci i samotný klient nám mohli v průběhu poskytovat důležitou zpětnou vazbu. To nám poskytuje prostor pro vývoj dílčích prvků a funkcionalit zlepšujících zákaznický užitek. Důležité je zmínit, že by tvorbě zákaznického portálu měla předcházet realizace samotné webové prezentace, která významně definuje konečnou podobu a již v průběhu realizace webové prezentace lze aplikovat některé prvky z konečného webového portálu. Jedná se například o synchronizaci s podnikovým informačním systémem, případně více systémy.
Než se s klientem pustíme do spolupráce takového rozsahu, je pro nás naprosto nezbytné znát jeho způsob práce a komunikace se zákazníky. Musíme rozumět jeho obchodnímu modelu a vědět, jaké jsou přidané hodnoty pro zákazníky. Klient od nás neočekává pouze zákaznický portál, očekává perfektní službu v podobě poradenství v oblasti online marketingu. My tuto naši znalost vtělujeme do zákaznického portálu tak, aby odpovídala klientovu firemnímu modelu a technologickým a UX trendům a byla zároveň pro jeho zákazníky maximálně využitelná a přitažlivá.
Časté doplňky zákaznického portálu
Objednávkový systém
- Plně synchronizováno s ERP
Nebojte se propojit klientský portál s ERP systémem a nechte systém pracovat za vaše lidi. Umožněte vkládat exportované objednávky z jejich ERP systému do vaší partnerské sekce a ušetřete čas na obou stranách.
Výměna informací (zboží, kontakty, dokumenty)
- Informace v pohybu
Bojujeme za vyšší efektivitu práce a jedním ze způsobů je eliminace ručního přepisování. Systémy si musí umět rozumět, aby mohly zobrazovat důležité informace přímo zákazníkům bez nutnosti dalších emailů nebo telefonátů.
Reklamace / 8D report
- Reklamace rychle a transparentně
U reklamací je velmi důležitá trasparentnost. Mějte na jednom místě záznam o celém průběhu reklamace od podaní až po vyřízení ve formě 8D reportu.
Transparentnost
- Aneb přátelské obchodní vztahy
Obchod je o vztazích a transparentnost je v obchodním vztahu je velmi důležitá. Vhodně implementovaný klientský portál může zastoupit částečně i CRM systém jednotlivých případů, protože obsahuje záznamy aktivit, které nenechávají prostor pro pochyby o tom, kdo je autorem a kdy se daná aktivita stala.